Turbofunkcjonalizm to projekt z pogranicza designu i performansu, którego głównym założeniem jest zbadanie możliwości funkcjonalnych oraz ergonomicznych jednego z mebli KLERA.

Projekt odnosi się także do koncepcji „śmierci autora” Rolanda Barthes’a związanej z sytuacją, w której dzieło zaczyna funkcjonować poza intencją twórcy – staje się autonomiczne i zaczyna żyć własnym życiem. Barthes ukuł swoją koncepcję w nawiązaniu do literatury, niemniej jednak może się ona odnosić do wszystkich dziedzin sztuki, także tej użytkowej. Designerski produkt w kontakcie, interakcji z odbiorcą może całkowicie zmienić swoje przeznaczenie. W trakcie użytkowania mebla może on zacząć funkcjonować w bardzo nie oczywisty sposób, a jego ergonomia w kontakcie z żywym organizmem nabiera nowego wymiaru. Performer pracujący z meblem/obiektem będzie wprowadzał go w takie sytuacje, do których, wydaje się, że nie został stworzony. Poprzez te działanie performer będzie starał się ujawnić transfunkcjonalny charakter mebla.

 

Otwarcie: 12 czerwca 2014 o godz. 18:00, wystawa czynna do 22 czerwca 2014

Galeria Sztuki Współczesnej, Pl. Teatralny 12, 45-056 Opole